Mesterl¾ren og transmissionslinjen
Tim Pallis
Den buddhistiske praksis er en mesterl¾re. Det rejser et sp¿rgsmŒl om forholdet mellem mesteren og eleven, som i ¯stens verden med sine traditioner for ubetinget respekt, lydighed, hengivenhed og trofasthed til en l¾rer ikke volder de store problemer.
I Vestens mere individualistiske og kritiske verden stiller vi derimod sp¿rgsmŒl til mesterens autoritet og ¿nsker pŒ forhŒnd at vide, hvad forholdet til mesteren indeb¾rer, f¿r vi ubetinget t¿r f¿lge hans vejledning.
Gennem nogle personlige oplevelser og l¾sning af forskellige b¿ger om dharmaen kan en interesse for at s¿ge en vej ud af menneskelig uvidenhed, angst og lidelse mŒske en dag v¾kkes.
Den, der er kommet over pŒ den anden side og blevet afklaret kan nu pege pŒ en vej, som andre kan f¿lge. Det er en mester. Hvad med Jesus? Hvad med Buddha? Hvem er der nu? Findes der i dag en mester, som har nŒet en sŒdan erkendelse, og hvor finder vi ham (hende)?
NŒr du er klar kommer mesteren, er der et ord der siger. En dag m¿der du en ven, som sp¿rger, om du har lyst til at m¿de den eller den, som tilf¾ldigvis er i byen i dag? Du kan sp¿rge ham om alt, hvad du gerne vil vide om dharmaen og vejen! Du gŒr med, mŒske med en tvivl, mŒske uden forventninger, mŒske med et nysgerrigt hŒb.
Du kommer ind i et lokale med mange mennesker. Der er en Œndel¿s stilhed, og alles ¿jne er rettet mod en lille, smuk, gammel mand, som sidder i en l¾nestol i den ene ende af rummet. Der er en pr¾gnant stilhed tilstede, en levende fred, men ogsŒ et s¾rt potentiale for "str¿mforsyning".
Du har absolut ingen sp¿rgsmŒl tilbage, det her er mere end rigeligt. Han har allerede besvaret dine sp¿rgsmŒl blot med sin fremtoning, ved sin mangel pŒ et selv. Du er ikke i tvivl, han er mesteren og vejen. Du aner det, han er slet ingenting og altfavnende pŒ samme tid, en levende d¿d, en drage der synger i en t¿r skov, som et zen ord siger.
En us¾dvanlig bevidsthedstilstand gennemstr¿mmer dit inderste. MŒske kan du pludselig ikke opfatte klart l¾ngere, og nu kan du heller ikke se noget mere. Du betragter din krop, mens den forsvinder i et ubestemmeligt glinsende m¿rke. Du sp¾rrer ¿jnene op, ser i retning af mesteren, og dŽr i det levende m¿rke ser du to lysende diamanter. Ser han ind i dig? Lidt efter lidt genvinder du din normale sanseopfattelse. Sig mig hvad var det, der skete?
Han er den ydre guru, som er der, for at du kan finde den indre guru. Han har noget, som de kalder pranahuti eller transmission af prana. Prana er sanskrit for det japanerne kalder ki, kineserne chi, j¿derne ruac, gr¾kerne pneuma og romerne spirit. Man kan overs¾tte det med energi, hvis man vil v¾re lidt okkult, Œnde hvis man kan n¿jes med den mest fundamentale livsytring. Det er kristendommens hellige Œnd, Guds Œnde!
Mesterens meditationsmetode bestŒr i at transmittere eller overf¿re denne kraft, som renser og befrier, til eleven enten direkte fra mesteren selv eller via en anden person i hvem han har Œbnet en kanal. Der er altsŒ tale om, at nogen transmitterer noget til en anden i tid og rum.
Det kr¾ver ingen speciel tro pŒ, at det sker, fordi det pŒ en eller anden meget tydelig mŒde kan m¾rkes af den, der modtager. Det sker hver gang man sidder overfor sin formidler, og til sidst sker det ogsŒ, hver gang man selv mediterer alene.
Det er klart, at i et sŒdant meditationssystem udvikles en dyb hengivenhed og tillid til mesteren. Der bliver tale om en konstant ihukommelse af mesteren, som efter mange Œrs praksis viser sig at v¾re ingen anden end ens egentlige natur, ens eget sande v¾sen. Da det er hjertets vej kan man give ham alt, hvad man t¾nker og f¿ler.
Det er ikke ens selv, som er glad, det er mesteren. Det er heller ikke en selv, som er trist, det er mesteren. PŒ denne mŒde oph¾ves efterhŒnden tvedelingen mellem den ydre og den indre guru. Det er kun ens diskriminerende og fragmenterende intellekt, som adskiller virkeligheden i et selv og en omverden, en uoplyst og oplyst og en elev og mester.
Men mesteren er intet ikon eller idealbillede. Vi opfatter ham gerne som et perfekt og autentisk menneske, men glemmer at vor forestilling om fuldkommenhed er subjektiv og relativ. Han er heller ikke en l¾rer i traditionel forstand, for han kan ikke l¾re os, hvad han egentlig er, eller hvad vi egentlig er.
Mesteren er ganske enkelt slet ingen overhovedet, men samtidig ogsŒ alt, og hvordan skal det nu forstŒs? Han er i virkeligheden slet ikke ens mester, men et menneske, som har mestret at blive til det, han egentlig er.
Hvordan kan man blive til det man egentlig er? Ved at blive absolut fri! Men hvad vil det sige? I zen siger man, at det menneske er absolut fri, som har erkendt, at "albuen ikke b¿jer udad." Det lyder jo som en begr¾nsning, men sŒ l¾nge man ikke sandheden duer ens forstŒelse ikke.
Hvis mesteren kan lide hvidl¿g, betyder det ikke, at man sŒ selv ogsŒ b¿r kunne lide hvidl¿g. Det er vigtigt at v¾re klar over, at vi ikke under nogen omst¾ndigheder b¿r efterligne mesterens personlighed.
Han er en person ligesom du og jeg, et ganske almindeligt menneske, men dŽt er ikke hans virkelige v¾sen. Han er mester, fordi han ¿nsker, at du ogsŒ skal kende dit egentlige v¾sen. Derfor sk¾rer han lige igennem din personlighed og dit ego, og det kan g¿re ondt, men det er for at hj¾lpe dig frem til en erkendelse af din sande identitet.
Derfor skal man ikke betragte mesteren med sine sociale og moralske briller og slet ikke med en socialkonstruktivistisk ideologi i bagagen, for det giver et uklart syn pŒ, hvem man egentlig talt er.
Hvad man end mener om mesteren, er dette uden relevans for ens erkendelse, fordi disse indtryk er blot udsving betinget af ens egne projektioner. Mesterens egentlige natur er den samme som ens eget sande v¾sen.
Jeg bes¿gte i 1978 zen mesteren Katsuki Sekida i Kochi pŒ ¿en Shikoku i Japan. Jeg ankom en sen aften efter at have hitch hiket hele dagen fra Kyoto.
Jeg besvarede hans sp¿rgsmŒl om mine problemer og min s¿gen, sŒ godt jeg kunne og sagde, at jeg ¿nskede at forstŒ bevidsthedens v¾sen. Han var ikke indstillet pŒ at forklare mig noget psykologisk, eksistentielt eller filosofisk, men ville instruere mig grundigt i zazen, siddende meditation, den n¾ste dags morgen.
Jeg vŒgnede tidligt om morgenen ved at mesteren og vicev¾rten i ejendommen talte h¿jlydt sammen i k¿kkenet. Jeg blev nysgerrig, gik derud og til min store overraskelse handlede det om, at mesteren havde tilkaldt vicev¾rten, fordi han ikke kunne lukke op for gashanen i k¿kkenet for at koge vand til te.
Vicev¾rten talte h¿jt og forklarede mesteren, at den gashane, han pr¿vede at dreje pŒ, var lŒst, fordi der ikke var nogen gasslange til gasapparatet fra den. Det eneste han skulle g¿re var at Œbne for gassen fra gashanen ved siden af, som havde en slange til apparatet.
Jeg blev nok sŒ overrasket over pŒ sŒ kontant vis at fŒ gennemhullet min illusion om mesterens menneskelige fuldkommenhed. Det at v¾re opm¾rksom pŒ dagliglivets enkle h¾ndelser er sŒ fundamentalt for zen, at jeg havde sv¾rt ved at forstŒ mesterens tilsyneladende manglende opm¾rksomhed ved iagttagelsen af gashanen.
Men den 85 Œr gamle zen mester sagde blot til mig, at han sj¾ldent havde v¾ret i et k¿kken i sit liv, da det jo var hans kones job. Den forklaring gjorde bestemt ikke sagen bedre. Jeg troede jo pŒ de moderne lighedstanker om, at kvindens plads ikke n¿dvendigvis burde v¾re i k¿kkenet, mens manden frit kan besk¾ftige sig med, hvad der foregŒr i elfenbenstŒrnet.
Det jeg l¾rte heraf var, at vor forestilling om det at v¾re vŒgnet op mŒ revideres. V¾kkelsens natur er ikke et statisk f¾nomen, som Žn gang for alle fuldkommeng¿r personen, som i og med sin opvŒgnen nu i al fremtid b¿r fungere autentisk og fejlfrit. Det er noget vr¿vl. Det er for ¿vrigt dualistisk og ret uv¾sentligt at skelne mellem en vŒgen og en ikke vŒgnet person.
Det er vigtigere at forstŒ, hvor dyrebar livet og bevidstheden er. Ordet "oplyst" en meget dŒrlig overs¾ttelse af sanskrit ordet bodhi, som betegner det at v¾re vŒgnet eller "oplyst", som vi almindeligvis kalder det. Man er vŒgnet af sin dualistiske slummer, vŒgnet af sin uvidenhed, som blandt andet opdeler mennesker i oplyste og uoplyste, mestre og elever osv.
Den sŒkaldte opvŒgning er blot en erkendelse af, hvad bevidsthedens v¾sen er. Det er en direkte sansning uden formidling eller mellemkomst af noget andet end den umiddelbare sansning. Dette er for sŒ vidt ikke noget i sig selv, men blot begyndelsen til at aktualisere bevidsthedens udelelige v¾sen i hverdagslivet.
Det er selvf¿lgelig ogsŒ l¿sningen pŒ ens eksistentielle dilemma og en l¿sning pŒ ens identitets- og omverdensproblem. Men det er ikke en absolut tilstand, som kun kan opnŒs af store sj¾le, som derved fŒr en guddommelig status. Det er erkendelsen af dŽt, alle levende v¾sner er, en erkendelse, som kan give os et godt liv, hvis vi aktualiserer den i praksis.
I zen buddhismen taler man om en s¾rlig transmission udenfor ord og begreber, som er en "direkte pegen pŒ bevidsthedens v¾sen for at se sin egentlige natur og blive en buddha".
Men sp¿rger man zen mesteren, hvem der transmitterer hvad til hvem, fŒr man at vide, at der ikke overf¿res noget fra den ene til den anden i tid og rum. Der er ingen, der sender, og ingen der modtager. Bevidstheden transmitterer bevidstheden til bevidstheden med bevidstheden.
Man finder ogsŒ udtryk som at transmittere det, som ikke kan transmitteres eller, at der er en dharma, som ikke er transmitteret af buddhaerne og patriarkerne. I zen traditionen skal man sŒledes ikke forvente nogen overlevering, hverken mundtligt eller spirituelt, fra mesteren.
Han overf¿rer ikke sin indsigt eller en s¾rlig spirituel kraft eller energi til eleven. Han kan derimod udpege mŒlet for dig, men sp¿rgsmŒlet er, om du kan se det? Hvis du ikke kan se det, er din opgave at realisere det.
Transmissionen er ganske vist en formidling af den sande dharma fra mesteren til eleven, men mesteren kan kun med sine p¾dagogiske evner pege i den retning, du b¿r s¿ge og den praksis du b¿r f¿lge.
Et Zen ord siger, at eleven skal undgŒ at antage fingeren, som peger pŒ mŒnen, for mŒnen selv. Alle mesterens ord udpeger mŒlet, men disse ord er ikke selve mŒlet. Hvad er det, der udpeges igen og igen?
Eleven mŒ selv erkende sandheden, han mŒ selv i dette liv komme frem til den ultimative forstŒelse af, hvad der er bevidsthedens v¾sen, og hvordan bevidstheden fungerer i dette liv. Mesteren er blot en Œndelig jordemoder, som kan hj¾lpe med til f¿dslen af denne indsigt. Han kan pŒ ingen mŒde overdrage sin egen erkendelse til eleven. Eleven mŒ selv gŒ hele vejen, tr¾ne og praktisere og bruge mesteren pŒ mesterl¾rens vej som rŒdgiver i vanskelige for ikke at sige umulige situationer.
Alligevel er transmissions linjen eller formidlings linjen lige sŒ vigtig i zen traditionen, som i den tibetanske buddhisme. Transmissionen i zen er en formidling af den sande dharma fra mester til elev.
Men denne transmission er ikke en overf¿rsel eller overlevering af noget pŒ samme mŒde, som man i fysikken kan tale om en overf¿rsel af en bev¾gelse eller kraft, eller i litteraturen kan tale om en skriftlig eller mundtlig overlevering.
Det er derimod en modtagning af en erkendelse af, hvad der er alle tings egentlige v¾sen, nemlig buddhanaturen. Det er ogsŒ en forts¾ttelse af en forstŒelse af, hvad der er menneskets virkelige identitet fra Žn spirituel generation til den n¾ste, men ikke i en sŒdan forstand at mesteren transmitterer en spirituel kraft.
Det der sker er, at eleven, foranlediget af den vejledning og praksis han har fulgt, en sk¿nne dag forstŒr, hvad der er hans egentlige natur. Den dag han ikke l¾ngere er i mindste tvivl om, hvad det virkelig er, bekr¾fter mesteren mŒske, at han har forstŒet det, mŒske ikke!
Det er naturligvis det alle elever dr¿mmer om, og det er ogsŒ det, der netop g¿r dem til elever - hŒbet om en verifikation af deres indsigt. Ingen elev kan sige sig fri for at v¾re pŒ et spirituelt egotrip, sk¿nt det klart og tydeligt stŒr i Hjerte sutraen, at der intet er at opnŒ.
Denne bekr¾ftelse fra mesteren kan i visse s¾rlige tilf¾lde blive til dŽt zen traditionen kalder inka shomei. Ideelt set betyder inka shomei den fulde akkreditering af eleven som ny l¾rer og formidler af transmissions linjens dharma.
Inka shomei gives kun til den, som har et s¾rligt p¾dagogisk talent til at vejlede andre og evnen til at lede andre, fordi det drejer sig om, at han i fremtiden skal arbejde for alle levende v¾sners befrielse.
Det er altsŒ ikke blot en legitimering af elevens korrekte erkendelse af alle tings egentlige natur, men en fuldmagt og autorisation til at arbejde i dharmaens tjeneste. Det kaldes at dreje l¾rens hjul.
Derfor er det blevet sagt, at det ideelt set ikke er nok, at eleven har fuldf¿rt sin tr¾ning til mesterens tilfredsstillelse, og det vil i praksis sige, at han f.eks. har brugt 25 Œr af sit liv til at gennemf¿re Rinzai Zen's kōan curriculum i sin tr¾ning. Det er ogsŒ pŒkr¾vet, at eleven overgŒr mesteren med hensyn til dybden af sin erkendelse for ikke at sv¾kke dharmaens videref¿relse i fremtiden.
Det siges nemlig, at mesterens l¾re vil gŒ i forfald i de n¾ste generationer, dersom eleven blot er lig mesteren med hensyn til sin indsigt og aktualisering. Det betyder ogsŒ, at inka shomei ikke b¿r betragtes som en afslutning pŒ elevens tr¾ning, men netop begyndelsen til en tr¾ning og praksis, som aldrig oph¿rer.
Virkeligheden er lidt anderledes end dette idealbillede. Ligesom titlen roshi (den gamle) tildeles efter forskellige kriterier i de forskellige transmissions linier, giver man ogsŒ et inka shomei pŒ baggrund af forskellige kvalifikationer.
Det er mesterens afg¿relse om eleven skal have inka shomei eller ej. Og det er ikke sŒ sj¾ldent set, at det er blevet givet til Žn, som ikke engang har den erkendelse, der kaldes satori eller oplysning.
SŒledes mente den japanske Sōtō zen mester Manzan Dohaku (1636-1714) at den formelle transmission skulle v¾re gyldig, hvad enten man er oplyst eller ej. Man kan derfor sige at inka systemet er det institutionaliserede kriterium for at afklare transmissions linjens videref¿relse. PŒ denne baggrund er det ogsŒ klart, at der er store problemer i forbindelse med videregivelse af den sande dharma fra den ene generation til den n¾ste.
Det f¿rste zen munkene i et japansk kloster reciterer klokken 4 om morgenen, nŒr de m¿des for at recitere teksterne i buddhahallen, er transmissionslinjens navne. Det er navnene pŒ alle de spirituelle arvtagere, som har videregivet den sande dharma fra Sakyamuni Buddha til og med den nuv¾rende abbeds mester.
I den zen transmissionslinje, som hedder Sakyamuni-Bodhidharma-Rinzai-Hakuinlinjen drejer det sig om 27 indiske dharma mestre, 27 kinesiske og 28 japanske mestre. Det giver en transmissionslinje pŒ 82 navngivne mestre over ca. 2500 Œr.
Sk¿nt denne Œndelige arvef¿lge er institutionaliseret, er det klart, at den er en legende. De f¿rste fors¿g pŒ at legitimere en autentisk dharma transmission fandt sted i Tang dynastiet (618-907) og den f¿rste systematiske rekonstruktion bagud til Sakyamuni fandt sted i Sung dynastiet (960-1127).
Begrundelsen herfor skal nok s¿ges i, at det kinesiske samfund altid har v¾ret st¾rkt sl¾gts- og familieorienteret, og at munkelivet ogsŒ havde behov for en sl¾gtslinje. Betydningen af hver morgen i klostret at recitere den spirituelle sl¾gtslinje skal tages meget alvorligt, fordi fornemmelsen af at tilh¿re en Œndelig sl¾gt, som gŒr 2500 Œr tilbage i tiden, mŒske er en sublimering af behovet for et familiesl¾gtskab i et ellers barnl¿st klostersamfund.
Men der er ogsŒ andre faktorer i spil som f.eks. videref¿relsen af klostrets administration, ¿konomi og politiske magtstruktur, som spiller en afg¿rende rolle i fastholdelsen af transmissionslinjens myte.
De buddhistiske templer blev sŒledes ofte opf¿rt med den begrundelse at beskytte staten, og selve ideen om transmissionslinjen er naturligvis taget fra den kejserlige tronf¿lge.
Det har ogsŒ haft betydning, at buddhismen under et folkeligt pres langsomt degenererede til ogsŒ at omfatte begravelsesritualer og forf¾dre dyrkelse. Til sidst, men ikke mindst, spiller det ogsŒ en rolle, at dharma mestrene som linjeholdere blev opfattet som Sakyamuni Buddhas stedfortr¾dere.
Gennem hele historien har dette f¿rt til tall¿se sekteriske stridigheder. Mest kendt er vel nok den strid, som den kinesiske zen mester Shenhui (670-762) startede for at fŒ titlen som den 7. patriark i Bodhidharmas linje efter den ber¿mte 6. patriark Huineng (638-713).
Det medf¿rte sekteriske stridigheder i Œrhundreder fremover mellem Shenhui's sydlige skole og den nordlige skole. Metoden var, at Shenhui skaffede store penge til statens milit¾re formŒl ved at s¾lge ordinations certifikater under statssponsorerede ceremonier, sŒdan!
I den nyeste buddhistiske forskning har det vist sig, at transmissionslinsen er en social konstruktion. Myten blev skabt og opretholdt med den hensigt at videref¿re illusionen om en autentisk spirituel arvef¿lge.
Men den historiske virkelighed fort¾ller, at mange transmissions certifikater gennem historien er blevet for¾ret eller k¿bt for at beskytte nogle s¾rlige magt politiske interesser, som ikke har meget med dharmaen at g¿re.
Japanske Rinzai pr¾ster har k¿bt oplysnings certifikater for at kunne stige i graderne i stats sponsorerede stillinger. Vi kan selvf¿lgelig godt her i Vesten tage disse imagin¾re kl¾der pŒ for at skjule Buddhas n¿gne krop. Men sp¿rgsmŒlet er, om det ikke snart er pŒ tide, at vi gennemskuer illusionen om dette sekteriske dogme og vŒgner op til, hvad det virkelig drejer sig om.
B¿r vi ikke i stedet hver is¾r s¿ge det i buddhismen, som gŒr forud for alle tanker om en sekterisk overlevering fra mester til elev. Hvad er transmissionens v¾sen og hvordan fungerer den i mit daglige liv?
Forholdet mellem mesteren og eleven er til trods for alle disse problemer af vital betydning for zen tr¾ningens udvikling. MŒske kan man sammenligne mesteren eller bevidsthedens v¾sen med det centrale punkt i en logaritmisk spiral, som pŒ sin side kan sammenlignes med elevens vej mod mŒlet.
Eleven kommer hver dag ind til mesteren i et personligt interview med et forslag om, hvordan hans kōan skal forstŒs og afvises igen og igen af mesteren. Dette finder sted dagligt i Œrevis, og hver gang elevens forstŒelse afvises, kan man sammenligne det med, at en bid af den logaritmiske spiral sk¾res af. Alt hvad eleven g¿r eller ikke g¿r hj¾lper ikke, hvad skal han g¿re?
Gennem denne afd¾kning af lag pŒ lag af hans eksistentielle dilemma kommer eleven n¾rmere og n¾rmere til det centrale punkt. NŒr den sidste stump af spiralen eller vejen afsk¾res, forsvinder den i punktet. Dette punkt er et punkt uden form og udstr¾kning, men det inddrager alle ting pŒ samme mŒde, som et spejl afspejler det, der viser sig.
Det er kun et punkt for sŒ vidt som, at det er en koncentration af opm¾rksomheden pŒ opm¾rksomheden. Det minder snarere om en cirkel uden centrum og uden omkreds, et nul som ikke er forskellig fra livets mangfoldighed.
Denne situationstotalitet er netop transmissionens v¾sen. Alle ting transmitterer dharmaen til alle ting. Derfor forstŒr man pludseligt hvorfor det siges, at mesteren har tomme h¾nder.